ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: “ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΣΠΑΕΙ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΠΕΡΑ”
ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΣΠΑΕΙ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΠΕΡΑ
Από το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας – Τι λένε στη «ΜτΚ» οι συντελεστές του
Μια πρωτογενής παραγωγή εκπαιδευτικού χαρακτήρα που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και μάλιστα από νέους, πολλοί από τους οποίους πατούν για πρώτη φορά το πόδι τους στο σανίδι! Το «Πάμε Όπερα;» του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας συνδυάζει πολλά και καλά μαζί: τη γνώση, τη νιότη, αλλά και ένα είδος τέχνης, το λυρικό θέατρο, που είναι ελάχιστα διαδεδομένο στους μικρούς μας φίλους, οι οποίοι μυούνται σε αυτό. Πρόκειται για το τέταρτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κέντρου. «Θέλαμε να σπάσουμε τον τοίχο που υψώνεται ανάμεσα στους νέους και στην όπερα. Στη Βόρεια Ελλάδα δεν υπάρχει μόνιμος χώρος συστηματικής φιλοξενίας αυτής της τέχνης, οπότε μειώνεται δραματικά και το κοινό της. Σκεφτήκαμε ότι τα παιδιά πρέπει να γνωρίσουν αυτό το είδος. Να μάθουν την ορολογία του, να το κατανοήσουν και να πάψουν να φοβούνται», λέει στη «ΜτΚ» η πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του ΚΕΠΟΘΕ Άννα Μυκωνίου.
Έτσι, δημιουργήθηκε μια απολαυστική κωμωδία με ήρωά της έναν νεαρό χεβιμεταλά δημοσιογράφο που καλείται να παρακολουθήσει την πρόβα τζενεράλε ενός γκαλά όπερας για να ετοιμάσει μια μεγάλη παρουσίαση της παράστασης. Στη διάρκειά της ακούγονται 14 γνωστές άριες αλλά και ορχηστρικά κομμάτια. «Η δυσκολία ήταν η παράσταση να είναι εκπαιδευτική αλλά και ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Ήμασταν βέβαιοι ότι έπρεπε να είναι ένα κολλάζ από τις γνωστότερες άριες και τα κλασικά ντουέτα, που έχουν ξανακούσει τα παιδιά. Το επόμενο πρόβλημα ήταν ότι τρεις τραγουδιστές (σοπράνο, μέτζο και βαρύτονος) έπρεπε να τραγουδήσουν για όλες τις φωνές (άλτο, μπάσο, τενόρο κ.α.). Αυτό μας έφερε απέναντι στο γεγονός ότι έπρεπε να τα ενορχηστρώσουμε όλα στις φωνές των ερμηνευτών που είχαμε. Παράλληλα, το κείμενο έπρεπε να είναι εκπαιδευτικό, αλλά και χωρίς εύκολα αστεία. Τέλος, το γεγονός ότι πολλοί συντελεστές ήταν άπειροι και κάποιοι από αυτούς ανέβαιναν στο σανίδι για πρώτη φορά έχει πολλά θετικά, αφού τους δίνουμε την ευκαιρία να μάθουν αυτό που σπούδασαν στην πράξη, αλλά ως υλικό χρειάζονται πολλή δουλειά», τονίζει ο σκηνοθέτης της παραγωγής Αθανάσιος Κολαλάς.
Οι «ΜτΚ» επικοινώνησε με τους περισσότερους από τους συντελεστές οι οποίοι είπαν (με αλφαβητική σειρά):
Κωνσταντίνος Κατσούλης:
«Πρόκειται για το πιο πολύπλευρο project που έχω συμμετάσχει μέχρι στιγμής. Έχω αναλάβει τη διεύθυνση του οργανικού συνόλου, την προετοιμασία των τραγουδιστών, την επιμέλεια των ενορχηστρώσεων, το πιάνο, καθώς και υποκριτικό ρόλο. Αυτές δεν είναι αναμενόμενες αρμοδιότητες για έναν κλασικό μουσικό που λειτουργεί πολύ πιο περιορισμένα. Όμως, αυτή η καλλιτεχνική πρόκληση, θεωρώ, μου άνοιξε τους αισθητικούς μου ορίζοντες και με μετέφερε πάρα πολλά βήματα μπροστά. Η όπερα ως είδος εμπεριέχει τα πάντα: θέατρο, λογοτεχνία, ιστορία, εικαστικά, αρχιτεκτονική, χορό και, κυρίως, οργανική και φωνητική μουσική. Η παράσταση παρουσιάζεται με εύληπτο και κατανοητό τρόπο, ελπίζοντας να γοητεύσουμε μικρούς και μεγάλους ώστε να ασχοληθούν περαιτέρω με αυτόν τον μαγικό κόσμο. Το ΚΠΠΚΜ αποτελεί σταθερά πυλώνα και στήριγμα για το απαιτητικό αυτό είδος, αλλά και τους νέους καλλιτέχνες, κάτι διόλου αυτονόητο και εύκολο. Καλύπτει την απουσία λυρικών θεάτρων στη Β. Ελλάδα. Οι νέοι καλλιτέχνες του κλασικού ρεπερτορίου έχουν ανάγκη ευκαιριών, αλλιώς η τέχνη τους είναι μουσειακή. Μακάρι αυτές οι προσπάθειες να αποτελέσουν αφορμή επανασύστασης της Όπερας Θεσσαλονίκης, την οποία χρειαζόμαστε στην πόλη».
Γιώτα Κοντού
«Είναι η δεύτερη συνεργασία μου με το Κέντρο Πολιτισμού, που αποδεικνύει διαρκώς πόση αφοσίωση και αγάπη έχει για το μουσικό θέατρο και πόσο επενδύει στη μύηση των θεατών, μικρών και μεγάλων, σε αυτό. Επιμένει να στηρίζει νέους, ανερχόμενους καλλιτέχνες και να τους συστήνει στη Θεσσαλονίκη, πράγμα που ωφελεί απίστευτα τόσο εκείνους όσο και την πόλη. Ως καλλιτέχνιδα αισθάνομαι ευγνώμων που είμαι μέλος μιας υπέροχης ομάδας, που με το ταλέντο και την ενέργειά της, εύχομαι να κάνει όλους όσοι παρακολουθήσουν την παράσταση να ανοίξουν έστω για λίγο την καρδιά τους στον μαγικό κόσμο της όπερας».
Βασιλική Πολύχρονου
«Θεωρώ πως είναι κάτι πολύ όμορφο και διδακτικό αυτό που βιώνουμε…έχει μια μαγεία η όλη διαδικασία από τις πρόβες, ήδη, που ξεκινάς να δώσεις ζωή σε έναν χαρακτήρα μέχρι και τις παραστάσεις, όπου απευθύνεσαι σε ένα τόσο νεαρής ηλικίας κοινό. Επικρατεί ένα εξαιρετικό κλίμα. Ως ομάδα είμαστε πολύ δεμένοι. Η παράσταση αποτελεί για τα παιδιά ένα παράθυρο στον κόσμο της όπερας και προσπαθεί να τα φέρει κοντά της με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο. Το Κέντρο Πολιτισμού έχει κάνει μια εξαιρετική δουλειά μέσα στα χρόνια, δίνοντας ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να ανέβουν στη σκηνή, να μάθουν, να δοκιμαστούν, να καταθέσουν ψυχή το και να κάνουν σιγά- σιγά τα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα».
Αντώνης Λιθοξόπουλος:
«Είναι η πρώτη μου επαγγελματική εμφάνιση και νιώθω τυχερός που συνεργάζομαι με ταλαντούχους ανθρώπους. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον με τον δικό του όμορφο τρόπο με αποτέλεσμα να δενόμαστε όλο και πιο πολύ ως ομάδα, κάτι πολύ σημαντικό για μια θεατρική παράσταση. Μέσα από μουσική και θέατρο προσφέρεται ένας πλούσιος συνδυασμός καλλιτεχνικών στοιχείων, που μεταδίδει στα παιδιά τη μαγεία της σκηνής και διευρύνει την καλλιτεχνική τους αντίληψη. Είναι όλο εξαιρετικά χρήσιμο για τα παιδιά, καθώς ενθαρρύνει τη φαντασία, την ομαδικότητα και την εκτίμηση στις τέχνες από μικρή ηλικία. Το Κέντρο Πολιτισμού είναι ένας πολύ σημαντικός φορέας για την πολιτιστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, που προωθεί ντόπια ταλέντα και νέους καλλιτέχνες αναδεικνύοντας την τοπική δημιουργικότητα».
Κωνσταντίνος Σταφυλίδης:
«Ως συνδυασμός διαφόρων ειδών τέχνης η παράσταση είναι διδακτική και για τους συντελεστές, αφού οι μουσικοί μαθαίνουν βαθύτερα την υποκριτική και οι ηθοποιοί τη μουσική πράξη. Ο θίασος είναι εξαιρετικός, κάθε μέλος είναι αναντικατάστατο και η ομάδα λειτουργεί αρμονικά και αποτελεσματικά σε μια συνολικά αβίαστη συνεργασία. Η ερμηνεία του ρόλου συμβάλλει στον επαγγελματισμό και τον χειρισμό απρόσμενων συνθηκών σε μελλοντικά εργασιακά περιβάλλοντα. Η παράσταση διαμορφώνει ένα μελλοντικό κοινό του είδους. Τέλος, ως ανερχόμενος λυρικός ερμηνευτής σπανιότατα δέχομαι ευκαιρίες να εργάζομαι στην πόλη μου. Χαίρομαι που το ΚΠΠΚΜ δείχνει σταθερή επιμονή στο δυναμικό της Θεσσαλονίκης».
Γιώργος Χριστοφορίδης:
«Είμαι πολύ χαρούμενος που βρέθηκε στον δρόμο μου αυτή η υπέροχη ομάδα. Απ’ την πρώτη μας συνάντηση ένιωσα ότι περιβάλλομαι από νέους ανθρώπους γεμάτους όρεξη, πάθος και ταλέντο. Η διαδικασία ήταν απολαυστική και το εγχείρημά μας φαίνεται ότι βρίσκει τον στόχο του. Τίποτε από όλα αυτά δεν θα είχε συμβεί αν δεν αναλάμβανε δράση το Κέντρο Πολιτισμού, που τα τελευταία χρόνια αποτελεί ένα καλλιτεχνικό καταφύγιο για τους νέους της πόλης μας, οι οποίοι θέλουν να εκφραστούν. Οι άνθρωποί του αξίζουν χίλια μπράβο. Εύχομαι να συνεχίσουν με το ίδιο πάθος αυτό το έργο τους».
Η παραγωγή συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης. Παρουσιάζεται σε διάφορα θέατρα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας
Είσοδος δωρεάν